Overzicht van gesteunde projecten
Oproep 2017
KTA LOKEREN – Project kritisch denken
Een project voor de leerlingen uitwerken rond kritisch denken over maatschappelijke onderwerpen met uitstappen, externe sprekers en workshops op school.
VTS 3 BUSO SINT-NIKLAAS – Inzicht uit het verleden, idealen voor de toekomst
Herinneringseducatie verweven met vredesopvoeding door voor het doelpubliek de parallel te trekken tussen gebeurtenissen uit het verleden en de concrete hedendaagse leefwereld.
BERNARDUSTECHNICUM OUDENAARDE – Bernardustechnicum bezoekt het fort van Breendonk. Bewaard - befaamd... beklijvend
Bezoek aan het Fort van Breendonk voor de leerlingen van de derde graad buitengewoon secundair onderwijs.
ATHENEUM EUREKA TORHOUT – Bezoek Fort Breendonk & Dossinkazerne
Scholieren bezoeken het Fort Breendonk en de Dossinkazerne met het oog op hun algemene vorming inzake racisme en verdraagzaamheid (via het spel 'Escaperoom').
KTA LOKEREN – Project kritisch denken
Om kritische en actieve wereldburgers te worden luisteren leerlingen naar en denken ze mee met inspirerende persoonlijkheden en doen ze uitstappen die aansluiten bij hun motivatie.
DE HANDELSSCHOOL AALST – Waarom blijven we in hokjes denken?
Jongeren leren omgaan met impulsen van de buitenwereld, die hen beoordelen en veroordelen op hun sociale achtergrond, huidskleur, geloof... door een project op school op te starten waar iedereen bij betrokken is.
GO! ATHENEUM OUDENAARDE – Go! Oudenaarde goes Auschwitz 2018
Leerlingen leren waartoe rassenhaat en discriminatie kunnen leiden: eerst aan de hand van een maquette van Auschwitz-Birkenau en vervolgens via een studiereis naar Polen.
GO! TECHNISCH ATHENEUM MERELBEKE – Herinneringseducatie: Fort van Breendonk n.a.v. De Internationale Herdenking rond Holocaust
Met kwetsbare leerlingen werken aan meer verdraagzaamheid op school door hen meer inzicht te geven in de behandeling van Joden, zigeuners, homo's... in WO II en hierdoor de vluchtelingencrisis en de vervolging van holebi´s in bepaalde landen vandaag, beter te begrijpen.
VTS BUSO SINT-NIKLAAS – Inzicht uit het verleden, idealen voor de toekomst
De parallel trekken tussen gebeurtenissen uit het verleden en de concrete hedendaagse leefwereld via een bezoek aan de IJzertoren of aan Breendonk en hiermee bijdragen aan de anti-pestwerking op school.
MSK ROESELARE – "Love, not war", actieve burgerschap als talent ontwikkelen bij iedere leerling
Herinneringseducatie in samenwerking met het kenniscentrum in Flanders Fields voor en met de graadsklas 1B, om het filosofisch en creatief proces van de school rond actief burgerschap te ondersteunen.
GO! ATHENEUM MAERLANT BLANKENBERGE – S T O P ! - leerlingen uitdagen om te werken omtrent uitsluiting en oorlog, vroeger en nu!
Teasers (foto's) op school vestigen de aandacht op uitsluiting en oorlog, stimuleren de discussie en worden verdiept door een inleefbezoek aan de kazerne Dossin en het fort van Breendonk.
CAMPUS PORTUS GENT – Verhalenwandeling door de stad
Leerlingen van De kleine Icarus, Campus Portus en het Koninklijk Lyceum werkten mee aan een unieke verhalenkaart en voorleeswandeling doorheen Gent rond herinneringseducatie in de stad, op maat van kinderen en ouders.
GO! CENTRUM LEREN EN WERKEN WESTHOEK – To remember
Leerlingen bewust maken van xenofobie, racisme en machtsmisbruik door een bezoek te brengen aan het doorgangskamp van Breendonk en de kazerne Dossin.
OKAN FORUM DA VINCI SINT-NIKLAAS – Vogels en vliegtuigen. De alledaagse beleving van conflicten in heden en verleden
Kinderen uit de onthaalklas voor anderstalige nieuwkomers (OKAN'ers) bekijken en bespreken als ervaringsdeskundigen films over conflicten in heden en verleden met Belgische leeftijdsgenoten.
GO! BS TER BERKEN LANGEMARK-POELKAPELLE – Eerste Wereldoorlog te Langemark
Deelname aan 'walk to remember', maken van vredespoppen, bezoek aan het Flanders Fields museum en een ingetogen moment op het militair kerkhof in Langemark.
GO! BASISSCHOOL VEURNE – De Eerste Wereldoorlog in Veurne
WO I wordt geïntegreerd in alle vakken en de leerlingen bezoeken het Flanders Fields museum, oorlogsrelicten en/of monumenten in de Westhoek, de Frontzateroute en ze eindigen met een toonmoment op de markt van Veurne.
GO! ATHENEUM NIEUWPOORT CAMPUS DE VIERBOETE – Project Breendonk
Het project Breendonk omvat een voorbereiding in de klas, een bezoek aan het fort, een nabespreking, leerlingenimpressies en een lezing over een oorlogsstrijder door een nakomeling.
DE KLEINE ICARUS GENT – Verhalenwandeling door de stad
Leerlingen van De kleine Icarus, Campus Portus en het Koninklijk Lyceum werkten mee aan een unieke verhalenkaart en voorleeswandeling doorheen Gent rond herinneringseducatie in de stad, op maat van kinderen en ouders.
SCHOLENGROEP 20 GERAARDSBERGEN - ZOTTEGEM / ATHENEUM HERZELE – Kinderrechten- en culturele wandeling voor 1OK! en OKAN
De leerlingen van de school bezoeken in Gent een moskee, eten Turks en praten tijdens de wandeling over discriminatie, racisme, kinder- en mensenrechten.
VISO ROESELARE – Herinneringseducatie WO II
Een projecttweedaagse organiseren over de Tweede Wereldoorlog voor de leerlingen 'zorgkunde' zodat de leerlingen weten wat er in het leven van de bejaarde zorgvragers gebeurd is.
BSGO DE MOTE IEPER – Kind in WO I te Ieper
Een basisschool in Ieper maakt een tentoonstelling rond 'Kind in WO I', wat aansluit bij andere herdenkingsinitiatieven: bezoek aan het Flanders Fields museum, deelname aan Walk to Remember, vredespoppetjes maken...
GEMEENTELIJKE BASISSCHOOL DE PINTE 'DE BLIJE SCHOOL' – Team spirit
Het zesde leerjaar werkt rond actief zorg dragen voor elkaar om een goede klassfeer te garanderen, wat aansluit bij het antipestprogramma op de school.
CENTRUM LEREN EN WERKEN DE KERING AALST – Bezoek aan Dossin kazerne met 2de en 3de graad DBSO
Klassen van het deeltijds beroepssecundair onderwijs werken in de lessen rond Shoah, uitsluiting, extremisme en mensenrechten, en bezoeken de Dossinkazerne met een gids.
GO! ATHENEUM GERAARDSBERGEN ( SCHOLENGROEP 20 ) – Bezoek aan het Nationaal Gedenkteken van het Fort van Breendonk voor 7BSO
Een bezoek aan het fort van Breendonk wordt voorbereid in de lessen van 7BSO en de opgedane indrukken worden verwerkt in een tentoonstelling rond discriminatie.
GO! BASISSCHOOL DE ZILVERBERK HAALTERT – Bezoek Dossinkazerne
De Dossinkazerne bezoeken zodat de leerlingen zich kunnen inleven in discriminatie, racisme, uitsluiting, vluchtelingen... tijdens WO II en de link kunnen leggen met de huidige situatie.
GO! BASISSCHOOL DE GROEI IEPER – Samen bouwen aan vrede... een nooit eindigend verhaal!
De GO-Basisschool van Vlamertinge zet zich ook dit jaar in voor herinneringseducatie en vrede: de 11 novemberviering, medewerking aan Land Art, bezoek aan Westfront Nieuwpoort, deelname aan Walk to Remember...
BASISSCHOOL DE STER POPERINGE – Gezondheid tijdens WO I (in Poperinge)
Leerlingen in Poperinge werken aan een publieke tentoonstelling rond oorlogseducatie via het maken van vredespoppetjes en kunstwerken, lessen, bezoek aan Flanders Fields museum...
KONINKLIJK LYCEUM GENT – Verhalenwandeling door de stad
Leerlingen van De kleine Icarus, Campus Portus en het Koninklijk Lyceum werkten mee aan een unieke verhalenkaart en voorleeswandeling doorheen Gent rond herinneringseducatie in de stad, op maat van kinderen en ouders.
ATHENEUM CALMEYN DE PANNE – Hotel Auschwitz
Atheneumleerlingen uit De Panne bezoeken Auschwitz om een blijvende herinnering te behouden aan de gevaren van discriminatie, xenofobie en racisme.
GO! MIDDENSCHOOL IEPER – Iedereen is anders
Leerlingen bewust maken van (hun) vooroordelen en discriminatie tegenover andere culturen en gewoonten en zo samen meebouwen aan een vrije, verdraagzame en open wereld.
KONINKLINK LYCEUM GENT – Project WO I / WO II
Beroepssecundair-leerlingen bezoeken Flanders Fields museum en de Dossinkazerne om te leren wat de gevolgen zijn van uitsluiting en discriminatie in WO I & II en hoe ze dat kunnen vermijden in de toekomst.
BASISSCHOOL DE VIERBOETE NIEUWPOORT – WO I in Nieuwpoort
Leerlingen delen hun impressies over WO I, na een bezoek aan Flanders Fields museum en de Walk to remember, op een openbare plaats in Nieuwpoort.
LEEFSCHOOL DE LETTERZEE KOKSIJDE – Het leven in Koksijde tijdens WO I
In Koksijde laten leerlingen op een openbare plaats zien wat ze geleerd hebben over WO I na een wandeldag met vredespoppetjes langs de frontlijn en een bezoek aan het Flanders Fields museum.
CLW KTA BRUGGE – CLW Oostkamp werkt rond mensenrechten
Het CLW Oostkamp werkt rond mensenrechten en democratie, bezoekt het BELVue Museum en het Fort van Breendonk en organiseert een mensenrechtenwandeling en cultuurmarkt.
GO! DE BASISSCHOOL DE TUIMELAAR DE PANNE – Het dagelijkse leven als jong kind in de De Panne tijdens de eerste wereldoorlog
Kinderen van De Panne verkennen WO I via het Flanders Fields Museum, het Rode Kruishospitaal en een estafettewandeltocht langs de frontlijn, met een apotheose op de markt.
TECHNI GO! AALST – Herinneringseducatie 5 BSO: Bezoek aan het Flanders Field museum en de Menenpoort
TechniGO-leerlingen doen een zoektocht met vragen in het Flanders Fields museum en bezoeken de Menenpoort en een militaire begraafplaats om WO I concreter te maken.
GO! BASISSCHOOL TER ELZEN HEUVELLAND – Kind in de oorlog: Wijtschate
Leerlingen van Wijtschate verwerken het verhaal van een 12-jarige vluchteling in WO I tot een multimediaal toonmoment, bezoeken het Flanders Fields museum en doen de frontwandelroute.
VIP SCHOOL STAD GENT – Herdenking WO I en WO II
Beroepssecundair-leerlingen met een verschillende culturele achtergrond werken rond racisme en voor een meer verdraagzame wereld uitgaande van een bezoek aan herdenkingsplaatsen van WO I & II.
Oproep 2018
STICHTING AUSCHWITZ vzw – Studiereis naar Auschwitz
Vanuit zeven scholen uit Oost- en West-Vlaanderen zullen telkens een duo - een directielid met leerkracht - een studiereis maken naar Auschwitz van 2 tot 6 april 2018. Tijdens het schooljaar 2018-2019 zal dan een GWP georganiseerd worden voor de leerlingen van de school naar Auschwitz.
VRIJE BASISSCHOLEN SCHOOLTRIO AFDELING HOUTHULST KLERKEN – Flanders Fields klassen derde graad
Organiseren van Flanders Fieldsklassen met herinneringseducatie over WO I en van een driedaagse naar Kemmel, waar een gids uitleg geeft over vluchtelingen en oorlog in de eigen omgeving, voor leerlingen uit het basisonderwijs.
LYCEUM AAN DE STROOM TEMSE – Op zoek naar verbinding tussen culturen, identiteiten en religies
Met de leerlingen zoeken naar verbinding tussen culturen, identiteiten en religies als antwoord op polariserende negatieve berichtgeving over personen en deel-identiteiten en op de gecreëerde angst.
KTA MOBI GENT – Burgerzin
Inzoomen op burgerzin binnen het project algemene vakken (PAV) en dit koppelen aan doe-activiteiten en educatieve bezoeken aan de Kazerne Dossin, het Memoriaal en Documentatiecentrum over de Holocaust en Mensenrechten, BELvue.
GO! ATHENEUM MAERLANT BLANKENBERGE – Jij bent anders, maar...
Wat kunnen we leren uit de wereldoorlogen in Europa en uit de vooroordelen tegenover allochtonen, migranten en vluchtelingen om discriminatie, uitbuiting en racisme te voorkomen.
BASISSCHOOL OMER WATTEZ MAARKEDAL - SCHORISSE – Van de Vlaamse velden naar de Vlaamse Ardennen
Uitgaande van de ervaring van een soldaat uit Maarkedal projectmatig werken rond WO I en een tentoonstelling maken om in dialoog te gaan met de bezoekers ervan.
SECUNDAIRE SCHOOL DE BEUK AALTER – De wereld en zijn conflicten
Problematische situaties in WO II vergelijken met vooroordelen, discriminatie en racisme in hedendaagse wereldwijde conflicten om er lessen uit te trekken.
TECHNISCH ATHENEUM LOKEREN – project kritische nadenken en actief burgerschap
In het kader van de herinneringseducatie en de gemeenteraadsverkiezingen, lessen en debatten organiseren over democratie, dictatuur en propaganda en kritisch leren vergelijken van de gruweldaden uit WO II met de huidige conflicten.
GO! ATHENEUM GERAARDSBERGEN – De massa en de marge
Naar aanleiding van mediaberichten over Schild en Vrienden tot Chemnitz (Duitsland), opbouwen van historische voorkennis via lessen over geweld en nazisme, een gedraganalytische kijk op macht, steun vinden bij de massa, en de rol van de massamedia.
Oproep 2019
BUSO REYNAERTSCHOOL CAMPUS IMPULS GENT – Actief burgerschap in 3e graad BuSO: verdraagzaamheid en respect voor elke medemens
Bezoeken aan Breendonk of aan sociale organisaties, koppelen aan creatieve opdrachten voor de leerlingen om hen een nauwkeurig beeld te geven van de gevolgen van raciale vervolging en om verdraagzaamheid en respect voor elke medemens te bevorderen.
BROEDERSCHOLEN HIËRONYMUS SINT-NIKLAAS – Herinneringseducatie voor jongeren met een mentale beperking (BUSO type 2 OV1)
Oorlog, in het kader van herinneringseducatie voor jongeren met een mentale beperking, verduidelijken, laten ervaren via verschillende zintuigen en koppelen aan de actualiteit en aan respect voor wie streeft naar vrede.
MAKZ KNOKKE – Met eigen ogen
Een brede groep van leerlingen (haarzorg, hout, kantoor, immo, ASO en TSO) gaat mee naar de concentratiekampen in Polen om met eigen ogen te zien wat daar gebeurd is en om deze zwarte pagina uit het verleden niet te vergeten.
GO! CENTRUM LEREN EN WERKEN WESTHOEK NIEUWPOORT – Bezoek Atlantic Wall
De leerlingen herinneringseducatie aanbieden na een bezoek aan Breendonk, de vernieuwde Atlantic Wall bezoeken om hen kennis te laten maken met de oorlog die zich afspeelde aan de Middenkust.
‘MEMOIRE D’AUSCHWITZ’ STUDIECENTRUM EN DOCUMENTATIE – Studiereis Auschwitz
Steun vanuit het Fonds om leerkrachten en schooldirecteurs te laten deelnemen aan onze jaarlijkse studiereis naar Auschwitz-Birkenau met conferenties en bezoeken aan de memorialen en musea in aanwezigheid van historici en overlevenden.
GO! MSKA ROESELARE – Filosofisch en creatief bouwen aan actief burgerschap
Rond het 'verhaal van Simon', samen met het kenniscentrum Kazerne Dossin, een filosofisch en creatief proces opstarten rond herinneringseducatie, met o.m. een tentoonstelling van plastisch werk van alle leerlingen van 1B.
GO! CENTRUM LEREN EN WERKEN WESTHOEK NIEUWPOORT – Bezoek musical '40 - '45
In het kader van herinneringseducatie en culturele vrijetijdsbesteding met de leerlingen van het Centrum, een opvoering bijwonen van een musical die een duidelijk beeld schetst van het verzet tijdens WO II en die hen laat ervaren welke gruwelijke tijd hun voorouders hebben meegemaakt.
TECHNI GO! AALST – Herinneringseducatie 5BSO: Bezoek aan het Flanders Fields museum en de Menenpoort
Toespitsen van de lessen PAV in het 5de jaar BSO op herinneringseducatie rond WO I, WO II en het ontstaan van Europa, ter voorbereiding van een bezoek aan het Flanders Fields Museum. Via een bundel vragen en een zoektocht in het museum verzamelen de leerlingen concrete info over WO I. De dag wordt afgesloten met een bezoek aan de Menenpoort en een militaire begraafplaats.
VTI CENTRUM LEREN EN WERKEN DE KERING AALST – Democratie, hoe werkt het?
Bezoeken van het BELvue museum en deelnemen aan de Democratiefabriek, een workshop rond discriminatie en de werking van de democratie.
ATHENA CAMPUS KORTRIJK - HEULE – Meerdaagse Berlijn
Organiseren van een vijfdaags bezoek aan Berlijn om te gaan kijken naar monumenten die de leerlingen eraan herinneren dat het zaad van haat en discriminatie daar tijdens WO II is uitgegroeid tot het willen uitroeien van een volk. Dat haat en racisme van alle tijden zijn en we hier tegenover niet onverschillig mogen staan.
GO! AVELGEM – 1 uit de 1000... of hoe Fanny werd gered door een Avelgemse familie
Aan de hand van een beeldverhaal en een tentoonstelling rond WO II, het persoonlijke verhaal vertellen van een joods meisje dat door een Avelgemse familie werd opgevangen, verborgen en gered, nadat haar ouders waren weggevoerd naar Auschwitz. Om de leerlingen te wapenen tegen de toenemende polarisatie en ontmenselijking van andere groepen in onze maatschappij.
GO! ATHENEUM LOKEREN – #Samenisbeter
Met leerlingen van de B-stroom het Fort van Breendonk bezoeken om kennis te maken met de gevolgen van extreem nationalisme, discriminatie en racisme en dit aansluitend bij kennismakingsdagen en activiteiten van de leerlingenraad die inzet op het samenhorigheidsgevoel en het besef dat diversiteit een meerwaarde is. Om de leerlingen te stimuleren om elkaar te respecteren en zo bij te dragen tot een goed leef- en leerklimaat.
GO! BASISSCHOOL ATHENEUM DENDERMONDE – Vrede en vriendschap in Wereldoorlog I en II
Gedurende 2 weken reflecteren de leerlingen van de hele basisschool, in de klas en daarbuiten, over ´Vrede en vriendschap in Wereldoorlog I en II´: de aanzet van de Eerste Wereldoorlog, de loopgraven, de politieke, sociale en economische impact, het Verdrag van Versailles en de gevolgen daarvan. Daarnaast wordt ook ingezet op verschillende attitudes in het kader van burgerzin en herinneringseducatie.
Oproep 2020
GO! LYCEUM GENT – Bezoek Breendonk
Organiseren van een bezoek met gids aan het Fort van Breendonk, en binnen de lessen PAV focussen op de mechanismen van haat, onverdraagzaamheid en collectief geweld gekoppeld aan het kwaad van de Holocaust.
GO! LYCEUM GENT – 100 jaar einde WO I
Na een lessenreeks over WO I de leerlingen onderdompelen in de geschiedenis van de Grote Oorlog via een bezoek aan de Westhoek.
LYCEUM AAN DE STROOM TEMSE – Streven naar een betere wereld-samen in Temse
We leven in een samenleving waarin het persoonlijke contact tussen mensen soms ver te zoeken is. We zijn bang voor het onbekende. Geen direct contact, onwetendheid zijn de belangrijkste verklaringen voor deze houding. Filosoof Bleri Lleshi ziet maar één oplossing: de liefde die ons laat bloeien en ons samenbrengt. Deze heeft stevige wortels nodig: in gezinnen en in het onderwijs. Wij als school gaan mee op zoek naar de verbinding tussen onze leerlingen, de school en de gemeente waar we wonen.
GO! ATHENEUM NEIUWPOORT CAMPUS DE VIERBOETE – Project interlevensbeschouwelijke competenties
In het kader van het project burgerschap en interlevensbeschouwelijke competenties, een lessenreeks organiseren over de gevaren van discriminatie en racisme, in het BELvue Museum een workshop "DISCRIMINactie" volgen en vervolgens al fietsend in Brussel een bezoek brengen aan de Grote Synagoge, de Grote Moskee en de Thervada tempel.
KTA LOKEREN – Beverzaken: Ik en de wereld
In het kader van het 'actief burgerschap', focussen de leerlingen van het 6de jaar zich op het globale thema ´Ik en de Wereld´ en proberen ze meer te weten te komen over 'wat zich in het verleden heeft afgespeeld' en 'wat zich nu in de wereld afspeelt'. Concreet wordt er ingegaan op de volgende thema's: kolonisatie, dekolonisatie, vluchtelingencrisis, WO II, klimaat, Wereldhandel/mondialisering en de Noord-Zuidproblematiek.
GRENSLANDSCHOLEN JUVENTA MENEN – Herinneringstraject 2020 - deel 1: Amsterdam
Toespitsen van de lessen rond het herinnerings- en burgerschapstraject voor de leerlingen van de 3de graad BSO op verschillende aspecten van de holocaust en organiseren van een wandeltocht in Amsterdam om op zoek te gaan naar de sporen daarvan en om het Anne Frank Huis te bezoeken.
GRENSLANDSCHOLEN JUVENTA MENEN – Herinneringstraject 2020 - deel 2: Auschwitz-Birkenau
Toespitsen van de lessen rond het herinnerings- en burgerschapstraject voor de leerlingen van de 3de graad BSO op verschillende aspecten van de holocaust en organiseren van een inleefreis naar Auschwitz-Birkenau in Polen.
SCHOLENGROEP 20 GERAARDSBERGEN - ZOTTEGEM ATHENEUM HERZELE – Interculturele ervaring in Brussel
Organiseren van een interculturele ervaring in Brussel voor BSO-leerlingen van het atheneum in Herzele, een kleine gemeente met weinig culturele verschillen, om de kloof tussen hun grote onwetendheid en schrik voor het onbekende en voor alles en iedereen die anders is, kleiner te maken.
TECHNISCH INSTITUUT SINT-CAROLUS SINT-NIKLAAS – Project herinneringseducatie in het '7de jaar Voorbereiding op het Hoger Onderwijs': kritisch denken over het verleden, samen bouwen aan de toekomst
In de vakken maatschappelijke vorming en godsdienst wordt het hele jaar aandacht besteed aan de herinnering van de Holocaust. De leerlingen van het 7de jaar VHO (BSO) die volgend jaar hoger onderwijs willen volgen, bewust maken van de gevaren van racisme en radicaal denken. Hun betrokkenheid versterken via een bezoek aan Breendonk en het bijwonen van de musical '40-45'. Hen zelfstandig laten werken aan een actie voor het goede doel en aan een sensibiliseringscampagne op school rond kritisch denken en samen bouwen aan de toekomst.
CENTRUM LEREN EN WERKEN VTS SINT-NIKLAAS – Oorlog en vrede: Kazerne Dossin
Aan de hand van het lesmateriaal van de Kazerne Dossin over oorlog en vrede gaat het Centrum met de leerlingen in de klas op zoek naar de vraag hoe een oorlog kan ontstaan en hoe we de vrede kunnen bewaren, niet alleen op wereldvlak maar ook in de eigen omgeving waar we ook te maken krijgen met groepsdruk, racisme en polarisatie. Er wordt ook een bezoek gepland aan de Kazerne Dossin met de hele derde graad.
GO! MSKA ROESELARE – Project talentontwikkeling: actief burgerschap als talent ontwikkelen bij iedere leerling 1B
Actief burgerschap als talent ontwikkelen bij iedere leerling van 1B via filosofie-oefeningen en het creëren en tentoonstellen van plastisch werk. In samenwerking met het Flanders Fields Museum herinneringseducatie inzetten om het filosofisch en creatief proces te ondersteunen.
OUDER- en VRIENDENCOMITE DE VARENS BRUGGE – V-dag
In het kader van 'V-dagen', de leerlingen via geleide bezoeken en film aanzetten tot nadenken over de gevolgen van oorlog, onverdraagzaamheid en racisme en hen bewustmaken van hun eigen vooroordelen en hun eigen verantwoordelijkheden op dit vlak.
Oproep 2021
KAZERNE DOSSIN – Het Wij-Zij project
Een (Nederlands) model bespreken om polarisatie op micro- en op macroniveau in te dijken teneinde het in Vlaanderen in te zetten in het onderwijs, maar ook bij de politie en in de journalistieke wereld evenals andere methodieken aanreiken zoals controverse, conflictmanagement, democratische dialoog...
GO! BASISSCHOOL VEURNE – Sporen van de Eerste Wereldoorlog
De Eerste Wereldoorlog als project integreren in alle vakken in het vijfde en zesde leerjaar en zoeken naar concrete sporen van WO I via een bezoek aan het Flanders Fields Museum in Ieper evenals via een daguitstap doorheen de Westhoek, waarbij verschillende oorlogsrelicten en/of monumenten worden bezocht.
Oproep 2022
ONZE-LIEVE-VROUWCOLLEGE OOSTENDE – Herinneringsklassen
Met onze groep stadskinderen (doelgroep 5de en 6de leerjaar) trekken we er op uit. Drie dagen lang gaan we op herinneringsklassen. We willen de kinderen leren kennis maken met de gevolgen van oorlog, maar ook door te verwijzen naar vredesinitiatieven. Gedurende drie dagen beleven de kinderen de wereld van de grote oorlog en trekken we dit door naar de actualiteit. We dompelen de kinderen onder in de wereld van oorlog en vrede, met o.m. bezoeken aan de Ijzertoren en de loopgraven, de Last Post en een begraafplaats. We logeren in Peacevillage Mesen.
CENTRUM LEREN EN WERKEN CONNECT SINT-NIKLAAS – Oorlog en vrede
Oorlog en vrede is in ons centrum een jaarlijks weerkerend thema. We gaan met de leerlingen van de 2de en 3de graad beroepssecundair onderwijs in klas op zoek naar hoe een oorlog kan ontstaan en hoe we vrede kunnen bewaren op wereldvlak, maar ook in eigen omgeving. Er wordt gesproken over groepsdruk, racisme en polarisatie. Door in de geschiedenis te duiken willen we onze leerlingen inzicht geven in de mechanismen die deze fenomenen veroorzaken en hen handvaten aanreiken om er beter mee om te gaan. Een uitstap naar Kazerne Dossin in de 3de graad en naar het Fort van Breendonk in de 2de graad maken deze lessen nog meer beklijvend.
VISO ROESELARE, SECUNDAIRE SCHOOL VAN SCHOLEN GROEP SINT-MICHIEL – Project-tweedaagse Herinneringseducatie WO II
We merken dat onze leerlingen (van 6 Organisatiehulp / 6 Verzorging en 7 Thuis- en Bejaardenzorg) tijdens hun stages in aanraking komen met zorgvragers die vaak de oorlog hebben meegemaakt. Het lijkt ons zinvol om de leerlingen hierover te onderrichten via een project- tweedaagse over de Tweede Wereldoorlog met een externe spreker en een bezoek aan de Kazerne Dossin en het Fort van Breendonk. Daarnaast leggen we meer dan vroeger in ons project de nadruk op omgaan met verschillen, andere culturen en religies. Leren uit het verleden om problemen in de toekomst te vermijden.
CAMPUS IMPULS REYNAERTSCHOOL, SCHOLENGROEP 22 OOSTAKKER – Bezoek Auschwitz-Birkenau
Een meerdaagse uitstap wordt georganiseerd naar Krakau wo. een bezoek aan Auschwitz-Birkenau. Dit bezoek kadert binnen de lessen Project Algemene Vorming ( PAV), Sociale Vaardigheden ( SoVa) en Levensbeschouwing. Naast een geleid bezoek aan het concentratiekamp wordt ook een documentaire van de Joodse wijk en de Schindler fabriek getoond. Het is de bedoeling om bij de leerlingen van het 6de jaar middelbaar herinneringseducatie onder de aandacht te brengen via dit bezoek om aldus de gruwelijke geschiedenis tastbaar te maken.
BUSO DE KARWIJ LOKEREN – Kritisch nadenken over het verleden om samen te bouwen aan de toekomst (meerjarig project)
Zo'n vier jaar geleden namen we op school het initiatief om meer te werken rond Wereldburgerschap. We merkten dat er regelmatig conflicten waren die racistisch getint waren. Conflicten die te maken hebben met manieren van omgaan met elkaar, veelal vanuit andere culturen en leefregels. Via het project Wereldburgerschap organiseren we voor de leerlingen (1stes tot de 6des) verschillende activiteiten rond de Tweede Wereldoorlog. We willen onze leerlingen bewust maken van conflicten. Hoe ontstaan deze? Hoe kunnen we dit voorkomen? We eindigen met een Wereldfeest waarbij de gedane activiteiten worden voorgesteld.
BUSO STINT-JOZEFINSTITUUT ANTWERPEN – De Zoektocht als lesmateriaal: Getuigenissen over de Jodenvervolging in stripvorm
OKAN-leerlingen werken rond de figuur van Anne Frank, via een tentoonstelling/strip, praten over racisme, discriminatie, extremisme en een doen een bezoek aan het Fort van Breendonk.
SCHOLENGROEP SINT-REMBERT,VRIJE BASISSCHOOL DE REVINZE TORHOUT – Vertel ons over de Grote Oorlog
Het 'Wero'-project rond WO I wordt elk schooljaar ingeleid door derdejaarsstudenten van de lerarenopleiding. Zij begeleiden de kinderen van het 5de leerjaar bij een leeruitstap, geven een inleidende en verwerkende les. We bezoeken de Dodengang, een Duitse begraafplaats in Langemark en de Menenpoort te Ieper. Hiermee gaan de leerkrachten aan de slag en koppelen dit aan de actualiteit. We geloven dat dit project relevante vragen kan oproepen en een aanzet geven om in dialoog te gaan over de complexe wereld waarin we vandaag leven.
Oproep 2023
LAB GEDREVEN ONDERWIJS SINT-AMANDS – Slachtoffers van nationaalsocialisten: hun stemmen laten herleven en eenwording
Na een analyse van WO II-mechanismen en de link met extreem nationalisme en extremisme focussen we dit jaar met de leerlingen op o.m. gedenkstenen en het creëren van wandelroutes.
EUREKA TORHOUT / MAKZ KNOKKE-HEIST – Leerlingenduo's van 2 scholen gidsen hun medeleerlingen
Na een bezoek aan Breendonk en Dossin bereiden diverse duo's uit ASO/TSO/BSO elk een (eigen) verhaal voor over één van de panelen van de reizende expo 'ondergedoken kinderen'.
VZW INRICHTEND COMITE VAN HET ONZE-LIEVE-VROUWECOLLEGE OOSTENDE – Herdenking Wereldoorlogen
In het 5de en 6de leerjaar (derde graad lager onderwijs) behandelen we de thema's WO I en WO II. Daarom willen we het Flanders Fields museum en het Memorial Christmas Truce 1914 in Ploegsteert bezoeken. In onze school hebben we een grote verscheidenheid aan nationaliteiten, vaak leerlingen uit oorlogsgebieden. We willen hun ervaringen gebruiken om te vergelijken maar ook om te verrijken. We willen hiermee de zinsloosheid en de gevolgen van de oorlog op de samenleving aantonen en een impact via beleving bij de leerlingen bewerkstelligen.
OKAN MMI VREDESKLASSEN – Kortemark
De leerlingen en leerkrachten van OKAN MMI trekken 3 dagen naar de vredesstad Ieper. De doelgroep zijn onze OKAN-leerlingen. Dit zijn 35 leerlingen uit 3 klassen, met een leeftijd tussen de 11 en 17 jaar. De meeste leerlingen komen uit landen in oorlog: Oekraïne, Afghanistan, Eritrea en Somalië . Ze brengen een bezoek aan het Flanders Fields museum, maar ook de Menenpoort en de Vredestoren in Mesen staan op het programma. We organiseren op de Grote Markt van Ieper een oproep voor de vrede. Het is voor de leerlingen ook een moment om de situatie in hun land aan te kunnen kaarten in de Ieperse 'vredessetting'. Ze gaan er met heel wat mensen in dialoog en we zien dat onze leerlingen daar echt deugd van hebben. Verder merken we dat ze ook interesse tonen in ons oorlogsverleden.
Zie ook: https://www.focus-wtv.be/nieuws/jonge-oorlogsvluchtelingen-op-vredesmissie-westhoek
ATHENEUM HERZELE – Wandelingen doorheen Brussel en Gent
Onze school is gelegen in de kleine gemeente Herzele. In deze gemeente is er weinig spraak van diversiteit. De doelgroep zijn 12-13-jarigen uit het beroepsonderwijs. We merken dat er vaak angstig wordt gereageerd uit onwetendheid. We zijn al het volledige schooljaar bezig met een project burgerschap en burgerzin, waarin wij onder andere discriminatie en racisme behandelen. We willen leerlingen nieuwsgierig maken naar andere culturen, dat ze respect opbrengen en begrip tonen. Vooral dat ze kritisch gaan nadenken. Het is de bedoeling om dan ook deze doelgroep mee te nemen naar multiculturele steden als Brussel en Gent om hen daar te laten proeven van de verschillende culturen. Zo is er een bezoek gepland met begeleiding aan enkele musea wo. het BELvue museum en een moskee.
ATHENA CAMPUS HEULE KORTRIJK – Bezoek Ghetto muzeum TEREZIN - Praag
De laatstejaars T(echnisch)SO/B(eroep) SO gaan gedurende hun GWP naar Praag op bezoek naar het Ghetto museum TEREZIN (Teresienstadt) in het kader van de lessen Project algemene vakken (PAV)/geschiedenis. Door middel van herinneringseducatie bezoeken we het fort met rondleiding, debat en film en het Ghetto museum zelf. Leerlingen worden in de periode voorafgaand aan het dagbezoek voorbereid en in de periode erna is er ook een terugkoppeling in de lessen PAV/Geschiedenis.
VRIJE BASISSCHOOL DE PAREL MALDEGEM – Een blik terug in de tijd, we leven in ons in de oorlog van toen!
Naar aanleiding van heel wat vragen van onze leerlingen uit de combinatieklas 4de, 5de en 6de leerjaar werken wij aan het project rond vroeger en specifiek rond de oorlog in België. Hun interesse is onze drijfveer om hieraan te werken omdat de betrokkenheid hoger ligt. Deze interesse werd aangewakkerd door de 4 Oekraïense leerlingen in de klas. We brengen een bezoek aan de Westhoek, meer bepaald een bezoek aan de dodengang in Diksmuide, het Flanders Fields museum en het kerkhof Tyne Cot. We gaan naar de Menenpoort en luisteren naar de Last Post. Wij willen hen laten inleven in het leven van een kind in oorlog en willen hen erfgoededucatie aan de levende lijve laten ondergaan.
GO! SCHOOL VOOR DUAAL LEREN NIEUWPOORT – Where the poppies grow
Onze projectweek staat al jaren in het teken van herinneringseducatie. Ook nu willen we opnieuw de leerlingen uit het deeltijds beroepsonderwijs meenemen op uitstap naar het Passchendale museum en Flanders Fields. Om leerlingen bewust te maken van de grote zinloosheid van het oorlogsgeweld en wat er zich in onze geschiedenis heeft plaatsgevonden. Het bezoek wordt gekoppeld aan lessen rond herinneringseducatie. In de lessen Mens & Maatschappij voorafgaand aan de projectweek, proberen we de leerlingen bewust te maken van de gevaren van discriminatie, racisme, nationalisme en extremisme. Het lesonderwerp/thema wordt dan ook specifiek gelinkt aan het bezoek, waardoor leerlingen reeds wat voorkennis verkrijgen.
VRIJE MIDDELBARE SCHOOL ROESELARE – Leerlingen van het 2de middelbaar bewust maken over oorlogen en de gevolgen er van
De leerlingen lezen een boek van Geert Spillebeen. De auteur komt vertellen over zijn verschillende boeken in verband met WO I en II. De leerlingen bezoeken het graf van Age 14, waar één van de boeken op gebaseerd is. Tijdens een educatieve zoektocht in Ieper beantwoorden de leerlingen vragen in verband met WO I, bezoeken ze de Menenpoort en begraafplaatsen. De zoektocht eindigt in het Flanders Fields museum.
MIDDENSCHOOL INSTITUUT VAN GENT – Divers is de norm, laat ons elkaar respecteren
Het vrijzinnig-humanistisch project van onze IVG-School kenmerkt zich in een grote herkenning van de diversiteit en de uniciteit van eenieder. Vanuit onze brede basiszorg willen we non-discriminatoire acties opzetten om de leerlingen zo goed mogelijk te sensibiliseren en elkaar te respecteren. Dit kadert binnen het opbouwen van sociale relaties en psychosociaal welzijn. Tijdens projectweken laten we leerlingen (eerste graad secundair) vanuit sleutelcompetenties burgerschap en historisch bewustzijn werken rond herinneringseducatie door getuigenissen en bezoeken te organiseren en vervolgens de leerlingen te laten nadenken hoe ze onze mini-samenleving die de school is, kunnen verbeteren.
INSTITUUT VAN GENT – Prijs Aurore Ruyffelaere
We willen deze prijs jaarlijks uitreiken aan een (of meerdere) leerling(en) van de derde draad die zich opmerkelijk inzetten voor herinneringseducatie, het verleden en de samenleving kritisch analyseren om van daaruit lessen te trekken in verband met het belang van democratische waarden en mensenrechten en zich maatschappelijk engageren om deze waarden en rechten te beschermen. Met dit project willen we kritische, reflecterende burgers maken die bewust omgaan met wat in het verleden is gebeurd.
BUSO DE KARWIJ LOKEREN – Samen leven, samen feesten: top!
Met onze 180 leerlingen en 35 origines hebben we op onze school een schat aan diversiteit in huis. We zetten ons in met een 12-tal collega's uit verschillende vakgroepen. Voor dit schooljaar gingen we in het eerste semester op uitstap met de 3des en 5des naar het Fort van Breendonk en naar het Belvue museum in Brussel, met naverwerking in de klas. Tijdens het tweede semester plannen we een multiculturele uitstap voor de 1stes naar Antwerpen. De week nadien volgt er een evaluatie en naverwerking in de klas. Door het succes van het voorbije jaar plannen we een Wereldfeest eind juni waarbij oa. de ouders worden uitgenodigd. We werken samen met het asielcentrum om muziek te maken. Ook hier willen we multiculturaliteit als een opportuniteit zien.
GO! MIDDENSCHOOL VOSKENSLAAN GENT – Project (wereld)burgerschapscompetenties
Aan de hand van verschillende workshops en historische bezoeken gaan we aan de slag met burgerschapscompetenties. We maken de transfer van wat de geschiedenis ons leert naar het dagelijks leven van onze leerlingen. Tijdens dit tweejarig traject gaan 12- tot 14-jarige leerlingen op zoek naar verschillen en gelijkenissen met de hedendaagse actualiteit. We maken tijd en ruimte voor constructieve dialoog. Als GO! Middenschool wensen we op deze manier onze leerlingen klaar te stomen om de verlichte burgers van de toekomst te worden. Het project beoogt concreet volgende doestellingen: geschiedenis begrijpen, historische empathie bevorderen, het kritisch denken bevorderen en een draagvlak voor vrede creëren.
GEMEENTELIJKE BASISSCHOOL REGENBOOG MOLENBEEK – Lessenpakket herinneringseducatie thema Jodenvervolging in Brussel
Als stagiaire op de school ontwerp ik voor mijn bachelorproef zelf een lessenpakket over het thema Jodenvervolging in Brussel. Mijn doelgroep zijn leerlingen van het vijfde leerjaar. Ik wil de leerlingen zo goed mogelijk de ernst van racisme, nationalisme en discriminatie laten inzien. Eén van mijn ultieme doelen is om hen hiertegen te wapenen. Ook wil ik de leerlingen bewust maken van wat er met de Joden gebeurd is en dat zoiets nooit vergeten mag worden. Daarom heb ik een aantal activiteiten voorzien waaronder een bezoek aan de Dossinkazerne en een wandeling doorheen de Marollen op zoek naar sporen van de Joodse immigratie. De leerlingen ontmoeten een getuige die hen vertelt over zijn/haar belevingen evenals Fee, een joods meisje dat haar verhalen deelt via een vlog.
GO! ATHENEUM DENDERLEEUW – Bezoek Anne Frank Huis en uitreiking Anne Frank prijs
Er wordt een bezoek gebracht aan het Anne Frank huis te Amsterdam met 30 leerlingen en 2 leerkrachten uit het laatste jaar van het secundair onderwijs (Algemeen SO, Technisch SO en Beroeps SO) die uitblinken in burgerschap met het oog op de de uitreiking van de Anne Frank prijs aan een van deze leerlingen. Ter voorbereiding van dit bezoek wordt er in alle klassen van het zesde jaar ASO, TSO en BSO aandacht besteed aan herinneringseducatie via het verhaal van Anne Frank. Zo willen we bij onze leerlingen onder de aandacht brengen tot wat discriminatie en uitsluiting kunnen leiden. We willen de leerlingen stimuleren om een rol op te nemen in het kader van burgerschap.
GO! SCHOLENGROEP 20 (ZUID-OOST-VLAANDEREN) en BASISSCHOOL INSTITUUT VAN GENT – Lezen is top! Tussen vroeger en nu
Naar aanleiding van de veranderende instroom leerlingenpopulatie alsook de gekende dalende cijfers rond leesvaardigheid bij jongeren vinden we het onze maatschappelijk opdracht via LIST (Lezen is top!) zoveel mogelijk in te zetten op lezen maar tevens ook op burgerschap en herinneringseducatie. De bedoeling is om alle leerlingen hierin te betrekken. In onze scholen stromen ook de kinderen binnen uit Oekraïne en andere landen die in herkenbare situaties zaten tot voor kort. Het is van belang dat we als school hier de transfer bieden van het heden naar het verleden en omgekeerd. Thema's rond herinneringseducatie kunnen laagdrempelig binnengebracht worden doorheen de schoolloopbaan van leerlingen. Meer concreet gaat het over lezen rond herinneringseducatie in de basisscholen en de middenscholen. De bovenbouw maakt gebruikt van een leeslijst en zorgt ervoor dat lezen zichtbaar is in de school en deel gaat uitmaken van de schoolcultuur.
GO! ATHENEUM LOKEREN – Gerecht
Op onze school dragen we burgerschapseducatie een warm hart toe. Via een systematische, gevarieerde en doelgerichte aanpak over de graden heen werken we aan burgerschapseducatie, gedragen door het team én door onze leerlingen. De focusweek van het 3de jaar doorstroomfinaliteit kadert in een breder concept waarbij de hele school werkt aan de SDG's (Substainable Development Goals). De leerlingen werken rond SDG 10: ongelijkheid en SDG 16: vrede en justitie. Na een algemene inleiding over gerechtigheid en mensenrechten kiezen ze een thema (bijvoorbeeld discriminatie, dekolonisering, etc.). Per subthema staat er een inleefactiviteit, workshop en spreker op het programma. Achteraf gaan ze hierover aan de hand van ethische kwesties in debat met elkaar en ondernemen actie.
KOBOS SECUNDAIR I, II en III KAPELLE-OP-DEN-BOS – Van 'safe space' naar 'brave space'
Vanuit onze leerlingenraad is er een werkgroep diversiteit met geëngageerde leerlingen en leerkrachten opgestaan. Ze willen van onze school een 'brave space' maken waar het veilig genoeg is om anders te zijn en zich daarin ook actief te mogen uiten. Als eerste stap verwerven we kennis en inzicht rond het thema diversiteit en polarisering. Vervolgens ontwikkelen we samen een bewustmakingscampagne op school met ondersteuning en expertise van Kazerne Dossin (tentoonstelling "Homo's en lesbiennes in Nazi Europa") en teamtrainings van Equischools (MoveMen) waarbij we jongeren aan de hand van een intensief educatief traject betrekken en vormen in de strijd voor gendergelijkheid en tegen discriminatie en geweld. Deze projectwerking is gericht op leerlingen uit de 1st, 2de en 3de graad.